Kusursuzluğa inat: Grunge makyajın kirli başkaldırısı

7 Eylül 2025

Fotoğraf: Getty Images

Grunge, 90’ların başında yalnızca bir müzik türü olarak değil, aynı zamanda bir karşı-kültür hareketi olarak ortaya çıktı. Seattle’dan yükselen bu sahne; Nirvana, Pearl Jam ve Soundgarden gibi gruplarla gençliğin öfkesine, umutsuzluğuna ve sisteme olan güvensizliğine ses oldu. Moda ve güzellik tarafında ise grunge, makyajsız yüzler, dağınık eyeliner’lar, koyu dudaklar ve özensiz saçlarla güzellik standartlarını reddetmenin bir yolu haline geldi.

2025’te grunge makyaj nasıl görünüyor?

grunge makyaj
Fotoğraf: @gabbriette

Bugün sosyal medyada “grunge makyaj” etiketi altında karşımıza çıkan görünümler; bulanık farlar, soğuk tonlar, siyah eyeliner’lar ve koyu dudaklar etrafında şekilleniyor. Bazı yorumlarda parıltı ve grafik eyeliner gibi modern dokunuşlar da var, ama ana tema hala aynı: kusursuz çizgiler yerine bilinçli bir dağınıklık ve karanlık bir enerji. Bu yeni versiyon, geçmişin asi ruhunu günümüze taşıyor ama onu daha erişilebilir ve stilize bir forma sokuyor.

Güzellik kurallarına karşı

güzellik kuralları
Fotoğraf: @laravioletta

Grunge makyajın cazibesi, onu tam olarak “trend” yapan şeyin ne olduğunda gizli. Görünüm, temelinde güzellik endüstrisinin kusursuzluk takıntısına meydan okuyor. Filtrelenmiş ciltlerin, pürüzsüz eyeliner’ların ve standartlaşmış güzellik ideallerinin karşısına, hataları sergileyen, sınırları bozan bir estetik koyuyor. 90’larda olduğu gibi bugün de grunge makyaj, güzelliğin sadece “düzgün” ve “temiz” olmak zorunda olmadığını hatırlatıyor.

Grunge hala geçerli

grunge makyajı 2025
Fotoğraf: @alexconsani

TikTok ve Instagram’da yükselişte olan bu estetik, nostaljiden çok daha fazlası. Grunge makyaj, modern kaosun içinde bile bir tavır geliştirebileceğimizi hatırlatıyor. Kusurların görünürlüğünü kutlayan, güzelliği biraz dağınık, biraz karanlık, biraz umursamaz bir hâle getiren bu yaklaşım; bugünün gençleri için hâlâ bir kaçış ve ifade biçimi.

İlginizi çekebilir >>>>> TikTok’un yükselen makyaj trendi: “Tired Girl Makeup” nedir?

Ayşenur Kurtuluş

Ayşenur Kurtuluş

Üç yıl Fizik eğitimi aldıktan sonra modaya ve yazmaya olan ilgisini keşfeden Ayşenur, İstanbul Üniversitesi Amerikan Kültürü ve Edebiyatı bölümüne geçiş yaptı. Eğitiminin ilk yılından itibaren ELLE ve InStyle dergilerinde staj yaparak sektöre adım attı; aynı dönemde içerik üreticiliğine başladı. 2024 yazında daha önce stajyer editörlük ve styling asistanlığı yaptığı InStyle Türkiye ekibine dijital editör olarak katıldı. Ardından Marie Claire Türkiye’de dijital editörlük rolünü üstlendi. Şu anda yeniden InStyle Türkiye’de dijital içerik editörü olarak görev yapıyor.

Daha Fazla İçerik

mini otomotiv

Mini, Türk tenisinin geleceği Zeynep Sönmez’in başarı yolculuğuna eşlik ediyor 

Borusan Otomotiv'in Türkiye distribütörü olduğu MINI; markanın enerjisi ve karakteriyle

StyleIn – Yasemin Öğün

Muse For All markasının yaratıcısı, tasarımcı ve moda girişimcisi Yasemin